Innowacja

„ Eksperymentuję, doświadczam, wiem –

cztery pory roku z matematyką i przyrodą”

 

      Innowacja adresowana jest do dzieci klasy 1b edukacji wczesnoszkolnej oraz dzieci 6 – letnich, które chcą rozwijać swoje zainteresowania matematyczne i przyrodnicze. Celem programu jest rozbudzenie i rozwijanie pasji badawczej uczniów w młodszym wieku szkolnym, poszerzenie i pogłębienie wiadomości i umiejętności matematycznych i przyrodniczych poprzez obserwacje, szukanie i opisywanie porównawcze obiektów, badanie i eksperymentowanie, liczenie i przeliczanie, mierzenie, ważenie oraz formułowanie wniosków. Wszystkie te aktywne działania sprzyjają systematyzowaniu wiedzy i wzbogacają doświadczenia dziecka oraz rozwijają wyobraźnię i dociekliwość, zaciekawiają, rozbudzają i pogłębiają zainteresowanie otaczającym światem.

 

Cele szczegółowe – uczeń potrafi:

 

  • Przejawiać inicjatywę i realizować własne pomysły,
  • Przeprowadzać obserwacje, doświadczenia i eksperymenty,
  • Interpretować informacje, wyciągać wnioski poparte poprawnym rozumowaniem,
  • Uważnie analizować treść zadania oraz poszukiwać różnych rozwiązań,
  • Dostrzegać zależności matematyczne i przyrodnicze w otaczającym świecie,
  • Prezentować rozwiązania zadań i problemów w sposób zrozumiały i czytelny dla innych,
  • Sprawdzać otrzymane wyniki i poprawiać błędy,
  • Współpracować w grupie,
  • Aktywnie uczestniczyć w zajęciach,
  • Stosować zasady dobrej organizacji, tolerancji wobec innych.

 

Metody pracy:

  • Metoda heurystyczna – umożliwiająca rozwój twórczego działania w zakresie formułowania zadań, wykrywania nowych faktów, związków zachodzących między nimi, budowania i weryfikacji hipotez,
  • Ćwiczenia praktyczne,
  • Obserwacja, uczeń analizuje poszczególne operacje,
  • Pokaz, pełniący rolę eksponującą,
  • Pogadanka, która uczy samodzielnego i logicznego myślenia,
  • Metoda algorytmiczna, uczeń drogą analizy dochodzi do potwierdzenia poprawności algorytmu,
  • Metoda problemowa – wykorzystanie jednego problemu do rozwiązania innych problemów,
  • Gry dydaktyczne, rozwijające sprawność instrumentalną i kierunkową.

 

Formy pracy:

  • Indywidualne i grupowe obserwowanie, eksperymentowanie, wykonywanie doświadczeń oraz rozwiązywanie zadań i problemów,
  • Indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem Ozobotów,
  • Konkurs zadaniowy – za rozwiązanie zadań uczniowie otrzymują punkty, nagrody i dyplomy,
  • Praca z całą grupą – gry i zabawy dydaktyczne.

Ewaluacja:

  • Obserwacja pracy uczniów,
  • Opinie uczniów,
  • Prezentacja prac uczniów.