„OKzeszyt to mój zeszyt”
UZASADNIENIE POTRZEBY INNOWACJI
OKzeszyt jest innowacją przede wszystkim metodyczną, opartą o proces oceniania kształtującego. Ocenianie kształtujące definiuje się jako rodzaj oceniania szkolnego, którego głównym celem jest pomoc uczniowi w uczeniu się. Podczas gdy ocenianie sumujące ma na celu podsumowanie wiedzy uzyskanej przez ucznia po zakończeniu procesu uczenia się, ocenianie kształtujące ma towarzyszyć procesowi uczenia się i go wspomagać.
TEMATYKA
OKzeszyt jest narzędziem, który wykorzystamy w pracy na lekcji matematyki. Prowadzenie OKzeszytu do tego przedmiotu wydaje się szczególnie pożyteczne. Zakres materiału, nad którym uczniowie pracują w OKzeszycie pokrywa się z przedmiotową podstawą programową dla danego etapu kształcenia. Jest jednakże wzbogacony o indywidualne notatki i informacje dotyczące sposobów uczenia się, a także o te treści, które uczniowie uznają za szczególnie interesujące lub ważne.
CELE INNOWACJI:
Celowość prowadzenia innowacji dla uczniów:
-
rozwijanie świadomości uczniów, jeśli chodzi o całościowy zakres materiału, cele poszczególnych lekcji, stopniowy przyrost ich wiedzy,
-
pogłębienie samoświadomości uczniów w aspekcie ich indywidualnych stylów, metod i narzędzi ucznia się oraz rozwijanie odpowiedzialności za proces uczenia się,
-
wdrażanie do przejawiania własnej inicjatywy w tym procesie, w toku lekcji i w planowaniu dalszych etapów,
-
wyrabianie nawyku samooceny i kształtowanie potrzeby doskonalenia się,
-
rozwijanie kreatywności i zdolności manualnych uczniów, ich zaangażowania w porządkowanie i zdobywanie informacji,
-
łączenie nauki z zabawą i przyjemnością z tworzenia własnego „dziennika z lekcji”.
Celowość prowadzenia innowacji dla nauczycieli:
-
monitorowanie przyrostu wiedzy uczniów,
-
systematyczne określanie trudności materiału dla poszczególnych osób w klasie,
-
konieczność planowania wielu elementów procesu dydaktycznego i ciągłe ich monitorowanie,
-
rozwijanie kreatywności i konieczność zaangażowania w poszukiwaniu aktywnych metod nauczania,
-
pogłębianie świadomości i doświadczenia z dziedziny procesów uczenia się w ogóle, ale także jeśli chodzi o poszczególnych uczniów,
-
możliwość większej indywidualizacji procesu dydaktycznego.
Bieżące realizacje:
Kalendarz wydarzeń matematycznych w Roku 2019
Oryginalne kostki metodyczne OK na lekcjach p.I.Soroki i p.B.Czerwińskiej.